Dieta

Mezi základní léčbu diabetu 2. typu patří dieta, která odpovídá doporučením pro racionální stravu. Cílem dietní léčby je udržovat dobrou kompenzaci diabetu, předcházet akutním komplikacím, snižovat rizika rozvoje pozdních komplikací diabetu a udržovat optimální tělesnou hmotnost. Změnit stávající stravovací zvyklosti není vůbec jednoduché. Je zapotřebí hodně znalostí, zkušeností, dovedností, vytrvalosti, a také hodně podpory okolí. Přehodnotit pohled na potraviny, umět si je vybírat a připravit z nich chutné jídlo není složité. Složité je se přesvědčit, že chcete zlepšit svoje zdraví a v úsilí vytrvat. Odbornou podporu najdete u svého lékaře, nutričního terapeuta a také na těchto webových stránkách.

Diabetes 2. typu a potraviny

Diabetes mellitus 2 typu nejčastěji postihuje osoby s nadváhou, proto je důležité dbát na přiměřený energetický příjem a správný výběr sacharidových potravin tak, aby bylo dosažené optimální hmotnosti a doporučených hladin glykemií. Pro správný výběr potravin, je nutné vědět, co obsahují a vybírat si takové, které budou prospívat Vašemu zdraví. Potraviny obsahují živiny - sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky. Vaše strava musí obsahovat všechny tyto látky ve vyváženém poměru. Sacharidy-cukry (1g obsahuje 4 kcal = 17 kJ) se dají rozdělit na sacharidy jednoduché, které hladinu glykemie zvedají rychleji a sacharidy složené, které ovlivňují hladinu glykemie pomaleji.

Mezi jednoduché sacharidy patří:
• hroznový cukr - glukóza (Lipo, Glukopur, glukózové bonbony, glukózový gel)
• řepný cukr – sacharóza (cukr na slazení)
• mléčný cukr – laktóza (mléko a mléčné výrobky)
• ovocný cukr – fruktóza (ovoce, ovocné šťávy, med)

Potraviny, které obsahují jednoduché sacharidy, musíte konzumovat v přiměřeném množství a době, kdy máte nižší nebo přiměřenou hladinu glykemie. Při vysokých glykemiích tyto potraviny raději nekonzumujte.

Složené sacharidy se déle tráví, proto hladinu glykemie zvedají pomaleji. Nejrozšířenějším složeným sacharidem je škrob, který je hlavně v pekárenských výrobcích, ale také v bramborách, rýži, luštěninách apod. Pokud potravina obsahuje mimo škrobu i dostatek vlákniny (celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, rýže natural, luštěniny) hladina glykémie bude stoupat pomaleji než po potravinách, které vlákninu neobsahují. Vláknina je nestravitelná složka rostlinné potravy, která zpomaluje trávení, dává pocit sytosti, má příznivý vliv na hladinu glykemie, urychluje pohyb střev a má mnoho dalších příznivých vlivů na Vaše zdraví. Vláknina je obsažena především v celozrnných potravinách, luštěninách zelenině a ovoci.

Závěr: dávejte přednost celozrnným potravinám, vyhýbejte se sladkostem, mléčné výrobky a ovoce konzumujte, když máte přiměřenou glykemii. Konzumujte denně zeleninu a zařaďte do jídelníčku luštěniny.

Tuky – lipidy mají nejvíce energie ze všech živin ( 1g tuku obsahuje 9 kcal = 38 kJ), proto se v dietách s nižším energetickým příjmem omezují. Nadměrné množství především živočišných tuků může zhoršovat zdravotní stav (sádlo, tučné maso, uzeniny, tučné mléčné výrobky, máslo apod.). Tuky, které se doporučují, jsou rostlinná másla a rostlinné oleje (olivový, kukuřičný, řepkový, slunečnicový). I když jsou rostlinné tuky prospěšné, musíte dbát na přiměřenou konzumaci.

Závěr: konzumujte především rostlinné tuky v přiměřeném množství, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku a vybírejte libová masa, omezte nebo raději vynechte uzeniny a zařaďte do jídelníčku ryby.

Bílkoviny – proteiny (1g obsahuje 4 kcal= 17 kJ) jsou stavební látkou těla, avšak jejich nadměrná konzumace může zatěžovat funkci ledvin a zvyšovat riziko jejich onemocnění. Živočišné bílkoviny jsou obsaženy v mase, masných výrobcích, mléku, mléčných výrobcích, vejcích. Tyto potraviny obsahují také tuky, a proto nadměrná konzumace těchto potravin může vést k obezitě. Rostlinné bílkoviny, jsou například v luštěninách, obilninách a tyto potraviny tuky neobsahují.

Závěr: vybírejte si libová masa, 2-3 krát v týdnu jezte rybu, zařaďte do jídelníčku luštěniny. Nekupujte tučné sýry a smetanové výrobky. Bílkovinné potraviny konzumujte v přiměřeném množství.

Vitamíny a nerostné látky Pokud budete konzumovat dostatečné množství zeleniny, ovoce, ořechy, celozrnné produkty a ryby není většinou nutný zvláštní příjem vitamínů a nerostných látek. Doporučuje se 5 porcí zeleniny a ovoce (500 g) denně, 4 porce luštěnin týdně a 2-3 porce ryby týdně.

Závěr: zařaďte denně do jídelníčku ovoce, zeleninu, luštěniny a malé množství ořechů.

 

Autor: Bc. Vladimíra Havlová, nutriční terapeutka Centrum diabetologie, IKEM Praha

 

DIA_281/14